Rozpoczęcie pracy Emerson Ams Am 5730

Emerson Ams Am 5730 to zaawansowane systemy sterowania maszynami, które ułatwiają wykonywanie wielu zadań. System zoptymalizowany jest dla celów zarządzania produkcją i zapewnia pełną kontrolę nad systemem produkcyjnym. System oferuje szereg funkcji, w tym wizualizację obrazu, sterowanie procesem, monitorowanie i sterowanie parametrami. System może być wykorzystywany do automatyzacji i kontroli procesu, kontroli jakości i systemów produkcyjnych. System jest łatwy w użyciu, dzięki intuicyjnemu interfejsowi użytkownika, a jego szybkie i niezawodne działanie sprawia, że jest idealnym rozwiązaniem do szybkiego i skutecznego rozpoczęcia pracy.

Ostatnia aktualizacja: Rozpoczęcie pracy Emerson Ams Am 5730

 O firmie | LOT Aircraft Maintenance Services

FAKTY I LICZBY

Dzięki atrakcyjnej lokalizacji Spółki w Warszawie przy płycie największego lotniska w kraju – Lotniska Chopina – LOTAMS obsługuje 4 z 10 największych na świecie linii lotniczych oraz 3 z 4 największych europejskich linii lotniczych. Głównym klientem są Polskie Linie Lotnicze LOT, którym zapewniamy obsługę bazową całej floty (Embraer 170/175/190/195, Boeing 737 Classic, NG, MAX/787 Dreamliner).

Oprócz kompleksowej obsługi narodowego przewoźnika – LOTAMS obsługuje linie z krajów takich jak Australia, Niemcy, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wielka Brytania, Czechy, Bahrajn, Portugalia, Holandia, Turcja, Austria, Kanada, Rosja, Włochy, Czarnogóra, Łotwa, Białoruś, Szwajcaria, Litwa, Mołdawia, Brazylia, Meksyk, Izrael, Burkina Faso oraz Tanzania. Ponadto, LOTAMS jest jedynym Autoryzowanym Centrum Obsługowym dla brazylijskiego producenta samolotów – Embraer na terenie Centralnej i Wschodniej Europy i jednym z dwóch na całym kontynencie europejskim.

Usługi LOTAMS wybierane są przez klientów nie tylko ze względu na atrakcyjną cenę, lecz przede wszystkim ze względu na jakość obsługi, wykonywanej przez wykwalifikowaną kadrę, której wiedza i umiejętności są certyfikowane przez uznane instytucje. Wśród najważniejszych certyfikatów znajdują się m. in. : Certyfikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego zatwierdzający LOTAMS jako organizację obsługową w zgodności z PART-145 (obowiązujący na terenie całej Unii Europejskiej), certyfikat zatwierdzający system kwalifikacji i certyfikacji personelu badań nieniszczących w LOTAMS, Certyfikat Nadzoru Kanadyjskiego/Ukraińskiego/Urzędu Lotnictwa Cywilnego Państwa Burkina Faso zatwierdzający LOTAMS jako organizację obsługową oraz wiele innych. Coraz większa liczba klientów oraz pozyskiwanych certyfikatów powoduje, że LOTAMS tworzy pozytywny i prestiżowy wizerunek, dowodząc wysokich kompetencji technicznych polskich przedsiębiorstw.

Doskonała realizacja zleceń, terminowość i precyzja przekładają się nie tylko na ogromne uznanie polskiej Spółki na międzynarodowej mapie usług technicznych dla wąsko i szerokokadłubowych samolotów, ale także na wzrost świadomości oferty gwarantującej bezpieczeństwo operacji lotniczych. To właśnie LOTAMS jest liderem na polskim rynku MRO (maintenance repair and overhaul), wyróżniając się kadrą wybitnych fachowców (inżynierów, mechaników lotniczych, planistów), własną infrastrukturą – prawie 20 tysięcy m² powierzchni hangarowej oraz usługami, których doskonała jakość jest już znana prawie na całym świecie.

WIZJA, MISJA, CELE

Spółka LOT Aircraft Maintenance Services (LOTAMS) jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się polskich przedsiębiorstw na specjalistycznym rynku MRO – maintenance repair and overhaul – obsługa techniczna samolotów wąsko i szerokokadłubowych. LOTAMS prowadzi samodzielną działalność od 2010 roku, czyli od momentu wydzielenia bazy technicznej ze struktur PLL LOT S. A. Jednak te kilkanaście lat niezleżanego funkcjonowania poparte jest prawie stuletnim doświadczeniem przekazywanym przez kolejne pokolenia mechaników lotniczych i inżynierów. Wieloletnie doświadczenie wspierane najnowocześniejszymi technologiami i rozwiązaniami wraz z ogromnym wkładem pracy kadry zarządzającej umacnia markę LOTAMS jako globalnego dostawcy usług najwyższej jakości. Nasze motto to dbanie o każdy, najdrobniejszy szczegół – „We look after every detail”.

  • LOTAMS zatrudnia blisko 1000 pracowników, z czego większość to pracownicy obszaru techniki. Coraz większa liczba klientów i obsługiwanych samolotów, a także tendencje rynkowe, zwiększają zapotrzebowanie na zatrudnianie wysoko wykwalifikowanej kadry technicznej. Dowodem na to są prognozy, w których przewidywany jest rozwój komunikacji lotniczej, wzrost produkcji samolotów pasażerskich, a w konsekwencji zapotrzebowania na specjalistyczne usługi obsługi technicznej. Mając to uwadze, LOTAMS rozpoczął działania na rzecz poprawy jakości nauczania w technicznych szkołach lotniczych, obejmując patronatem kierunki technik mechanik lotniczy, wspiera na każdym etapie placówki oświatowe, które wprowadzają do swojej oferty edukacyjnej ten właśnie kierunek. LOTAMS jest liderem na rosnącym polskim rynku lotniczym w tworzeniu atrakcyjnej platformy, na której łączy biznes z edukacją. W kwietniu 2018 roku Spółka przystąpiła do innowacyjnego programu Agencji Rozwoju Przemysłu – „Kadry dla Przedsiębiorczości. ”
  • Producent samolotów, firma Boeing, prognozuje, że do 2036 roku na całym świecie zaistnieje potrzeba zatrudnienia aż 548 tysięcy nowych inżynierów i techników lotniczych na świecie, a w Europie 96600. Rozwój transportu lotniczego jest nieunikniony i dynamiczny, dlatego pracownicy z tytułem mechanika lotniczego będą szczególnie pożądani w kolejnych latach.
  •  Profesjonalizm

Pozycja rynkowa LOTAMS i nasze ambicje rozwojowe skłaniają nas do przekonania, że wszystko co robimy wymaga najwyższego poziomu merytorycznego, dostrzegania szerszego kontekstu
i nieustawania w dążeniu do doskonałości.

  •  Odpowiedzialność

Sukces, zarówno osobisty, jak i zawodowy nie jest możliwy, jeśli nie przyjmuje się do wiadomości zarówno krótko-jak i długofalowych skutków własnego działania. Przyjmowanie odpowiedzialności
i wyciąganie wniosków z doświadczeń to nie tylko charakterystyczna cecha dojrzałości – to fundamentalna wartość w branży lotniczej.

  •  Zaangażowanie

Sukces LOTAMS nie będzie możliwy, jeśli każdy pracownik Spółki nie uświadomi sobie, że zależy on od wspólnego wysiłku. Zaniechanie w jakimkolwiek miejscu czy momencie może przynieść katastrofalne skutki. Dlatego osobiste, nieustanne zaangażowanie, dokładność i konsekwentne dążenie do osiągania jak najlepszych rezultatów to bezwzględny nakaz w naszej pracy.

  •  Innowacyjność

Działamy w branży, która nieustannie się rozwija i unowocześnia. Z drugiej strony wszystkie nasze działania podlegają rygorystycznym regulacjom obowiązującym w branży lotniczej. W tak szybko zmieniającej się rzeczywistości musimy dołożyć wszelkich starań, by śledzić na bieżąco najnowsze osiągnięcia technologii, a zarazem poznawać i stosować reguły i przepisy wynikające z międzynarodowych i krajowych regulacji oraz dobrych praktyk w lotnictwie.

  •  Szacunek

Fundamentalną wartością, która przyświeca LOTAMS jest szacunek dla ludzi, ich pracy i osiągnięć. Wartość ta, choć kluczowa we wszystkich obszarach naszego działania, znajduje szczególne umocowanie w relacjach wewnętrznych LOTAMS. LOTAMS to miejsce, w którym każdy, bez względu na poglądy, wyznanie, płeć, orientację, pochodzenie może zdobyć uznanie dla jakości swojej pracy i poziomu kwalifikacji.

Prezes Zarządu

Aleksandra Juda

Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych

Michał Kawczyński

Przewodniczący

Piotr Paszko

Wiceprzewodniczący

Piotr Walisiewicz

Embraer Aviation International SAS

5 kwietnia 2012 roku została podpisana w Paryżu umowa pomiędzy LOT Aircraft Maintenance Services Sp. Z o. o. A EAI, Embraer Aviation International SAS w wyniku, której nasza Spółka uzyskała certyfikat EMBRAER AUTHORIZED SERVICE CENTER.

Rozpoczęcie współpracy z Embraer Aviation International SASw formule Autoryzowanego Centrum Obsługowego to dla LOTAMS szczególne wyróżnienie, ale i potwierdzenie jakości obsługi TAT (Turn Around Time), które w odbiorze tego producenta pozwalają dobrze rokować, co do perspektyw biznesowych LOTAMS na konkurencyjnym rynku obsługi regionalnych samolotów cywilnych.

Rozszerzenie współpracy

Rozszerzenie współpracy pomiędzy LOTAMS a Embraer Aviation International SAS w zakresie obrotu częściami zamiennymi

Uzyskanie certyfikatu

Uzyskanie przez LOTAMS certyfikatu EMBRAER AUTHORIZED SERVICE CENTER

Wprowadzenie obsługi technicznej

Wprowadzenie obsługi technicznej dla samolotów z serii E-jet: E-170/175 oraz E-190/195

Rozpoczęcie współpracy

Rozpoczęcie współpracy przy obsłudze samolotu EMB-145

Historia LOTAMS rozpoczęła się w 1925 roku poprzez założenie przez firmę Aerolot pierwszej bazy technicznej.

Od 1 stycznia 1929 roku historia Spółki jest ściśle związana z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT. Kolejne lata to moment przełomowy, który wiąże się ściśle z przeniesieniem lotniska z Pola Mokotowskiego na Okęcie. W trakcie II wojny światowej działalność bazy technicznej wraz z funkcjonowaniem Polskich Linii Lotniczych LOT została zawieszona, lecz szybko wznowiona w 1945 roku.

Na przestrzeni kolejnych lat działalność bazy technicznej systematycznie się poszerzała. W kwietniu 1989 roku Polskie Linie Lotnicze LOT stały się pierwszym operatorem w Europie Centralnej i Wschodniej, wykonującym rejsy samolotami Boeinga 767. Baza techniczna zaczyna obsługę tego modelu samolotu. W roku 1991 baza poszerza obsługę techniczną o ATR 72, a kolejny rok przynosi Boeinga 737. Po kilku latach, w roku 1999, mechanicy lotniczy zaczynają obsługiwać Embraera 145. Początek 2002 roku przynosi poszerzenie obsługi o kolejny model ATR 42. W 2004 roku Polskie Linie Lotnicze LOT jako pierwsza linia lotnicza na świecie wprowadza do eksploatacji Embraera ERJ 170. Do tej pory oferta obsługi technicznej samolotów była związana z poszerzoną ofertą we flocie Polskich Linii Lotniczych LOT.

Największe zmiany przyniósł jednak rok 2010, kiedy nastąpiło wydzielenie Pionu Techniki ze struktur Polskich Linii Lotniczych LOT jako samodzielnej spółki pod nazwą LOT AIRCRAFT MAINTENANCE SERVICES (13. 07. 2010 r. ). Właścicielem 100% udziałów jest nadal LOT. W kwietniu 2011 roku LOTAMS rozszerzył zakres usług o kolejny obsługiwany model – Embraera ERJ 195.

20 marca 2012 roku wszystkie udziały spółki LOTAMS nabywa Agencja Rozwoju Przemysłu. Tego samego roku LOTAMS zostaje Autoryzowanym Centrum Serwisowym Embraer dla wszystkich modeli samolotów typu ERJ na podstawie umowy zawartej z Embraer Aviation International SAS. Dzięki temu LOTAMS jest jedynym Autoryzowanym Centrum Obsługowym dla Embraera na terenie Centralnej i Wschodniej Europy i jednym z dwóch na całym kontynencie europejskim. Rok 2012 przynosi także poszerzenie zakresu obsługi liniowej o Boeinga 767 200/300 z silnikami PW4000 w ramach uzyskania Certyfikatu Nadzoru Ukraińskiego (UCCA), poszerzenie uprawnień do realizacji obsługi bazowej i liniowej na Boeingu 767 200/300 z silnikami CF6-80A oraz poszerzenie zakresu obsługi liniowej o Bombardiera DHC 8-400.

16 czerwca 2013 roku LOTAMS rozszerza współpracę z Embraer Aviation International SAS w zakresie obrotu częściami zamiennymi i zaczyna obsługiwać Boeinga 737 Next Generation oraz Boeinga 787 Dreamliner. W czerwcu 2014 roku LOTAMS jest gospodarzem oraz współorganizatorem MRO Regional Conference for Baltics, Eastern Europe & Russia (MRO BEER) w Warszawie. Rok 2015 przynosi dużo zmian – certyfikację obsługi bazowej Bombardiera DHC 8-400 oraz Boeinga 777 200/200LR/300/300ER/F, wdrożenie nowoczesnego systemu AMOS, rozszerzenie certyfikatu PART 145 o obsługę bazową Boeinga 787 oraz rozpoczęcie pierwszego w Europie przeglądu bazowego typu C1 Boeinga 787 Dreamliner.

2 grudnia 2017 roku LOTAMS otrzymuje wpis do certyfikatu PART-145 i uprawnienia do obsługi liniowej Boeinga 737 MAX, a 31 grudnia dochodzi do tego obsługa liniowa Boeinga 777. W grudniu spółka obchodzi również 5-lecie współpracy ze swoim brytyjskim klientem – British Airways CityFlyer. Rok 2018 przynosi rozszerzenie obsługi liniowej o Boeinga 787-9 oraz podpisanie umowy z holenderskim przewoźnikiem KLM Cityhopper na obsługę bazową ich floty, a także utworzenie się Polskiej Grupy Lotniczej, której częścią stał się LOTAMS. Duże zmiany przynosi rok 2019, w którym Dział Projektowo-Konstrukcyjny LOTAMS zdobywa PART21J. Dzięki temu jest jedyną w Polsce organizacją PART 21J, której certyfikat EASA umożliwia projektowanie i certyfikowanie modyfikacji i napraw wszystkich typów i modeli samolotów o maksymalnej masie startowej powyżej 5700 kg w zakresie szat graficznych oraz wyposażenia wnętrz kabin pasażerskich. 2019 przynosi również ogłoszenie kupna gruntów pod drugą lokalizację spółki – Rzeszów. 2020 rok jest przełomowy dla dla Działu Szkoleń LOTAMS – rozszerzeniu ulega certyfikat PART-147. Dzięki uzyskanym zatwierdzeniom organizacja LOTAMS jako pierwsza w Polsce może przeprowadzać pełne szkolenie teoretyczne i praktyczne na B787 (Boeing 787-8/-9/-10/(RR RB211 Trent 1000, GEnx) B1/B2). W tym toku LOTAMS obchodzi również 10-lecie działalności. W 2021 roku LOTAMS wykonał C-check B737-8 MAX, a Organizacja Szkoleniowa Part-147 LOTAMS rozszerzyła zakres oferowanych szkoleń na typ o B787-8/9/10 (RR RB 211 Trent 1000 i GEnx) dla kategorii C.

Dzień, w którym zawiera się umowę o pracę, jest to zazwyczaj zarazem dzień nawiązania stosunku pracy i tym samym rozpoczęcia pracy. Pracodawca i pracownik mogą jednak postanowić inaczej. Pozwala im na to art. 26 Kodeksu pracy, który stanowi, że stosunek pracy nawiązuje się w terminie określonym w umowie jako dzień rozpoczęcia pracy, a jeżeli terminu tego nie określono – w dniu zawarcia umowy.

Dzień nawiązania stosunku pracy

Zgodnie z art. 22 § 1 kp przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.

W umowie o pracę strony mogą ukształtować termin nawiązania stosunku pracy, wskazując dzień zawarcia umowy albo dzień późniejszy.

Nawiązanie stosunku pracy w dniu zawarcia umowy o pracę 

Przykład 1.

Pracodawca i pracownik zawarli (podpisali) umowę o pracę 1 lipca 2020 r. i jako dzień nawiązania stosunku pracy wskazali tę samą datę – 1 lipca 2020 r. W takim przypadku okres zatrudnienia pracownika u pracodawcy rozpoczął się we wspomnianym dniu i od tego dnia na obu stronach umowy spoczywają wszystkie obowiązki wynikające z art. 22 § 1 kp oraz określone w szczegółowych przepisach kodeksu.

Opisany w powyższym przykładzie sposób określenia dnia nawiązania stosunku pracy jest stosowany najczęściej i – z uwagi na swoją prostotę (ten sam termin zawarcia umowy i nawiązania stosunku pracy) – nie nastręcza problemów w praktycznym wdrażaniu postanowień umowy.

Nawiązanie stosunku pracy po dniu zawarcia umowy o pracę

Jeżeli w umowie o pracę strony postanowią, że stosunek pracy zostanie nawiązany w dniu późniejszym niż dzień zawarcia umowy, to w okresie od dnia zawarcia umowy do dnia nawiązania stosunku pracy na pracodawcy i pracowniku w zasadzie nie ciążą obowiązki określone w art. 22 § 1 kp. Dotyczy to przede wszystkim obowiązku wykonywania pracy i wypłaty wynagrodzenia. Jednak niektóre obowiązki lub uprawnienia mogą być w tym czasie realizowane, np. prawo każdej ze stron do rozwiązania stosunku pracy.

Jak stwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z 29 października 2007 r., II PK 56/07, możliwość wypowiedzenia umowy o pracę nie jest uzależniona od nawiązania między stronami stosunku pracy (rozpoczęcia okresu zatrudnienia). Wystarczy, że strony zawarły umowę o pracę – można ją wypowiedzieć (rozwiązać), nawet jeśli nie nadszedł jeszcze dzień nawiązania stosunku pracy.

Umowa przedwstępna 

Niekiedy przyszłe strony umowy o pracę decydują się na zawarcie wcześniej umowy przedwstępnej, w której jedna ze stron lub obie zobowiązują się do zawarcia umowy o pracę (umowy przyrzeczonej) w późniejszym czasie.

Jeżeli termin, w którego ciągu ma być zawarta umowa przyrzeczona, nie został oznaczony, powinna ona być zawarta w odpowiednim terminie wyznaczonym przez stronę uprawnioną do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej. Jeżeli obie strony są do tego uprawnione i każda z nich wyznaczyła inny termin, wiąże je termin wyznaczony przez stronę, która wcześniej złożyła stosowne oświadczenie. Jeśli zaś w ciągu roku od dnia zawarcia umowy przedwstępnej nie został wyznaczony termin do zawarcia umowy przyrzeczonej, nie można już żądać jej zawarcia.

Przykład 2.

Strony zawarły umowę przedwstępną, w której ustaliły, że jedna z nich – przyszły pracodawca – zobowiązuje się do zawarcia z drugą stroną (przyszłym pracownikiem) umowy o pracę, w terminie 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy przedwstępnej. Po upływie 2 miesięcy, a więc dochowując ustalonego terminu, pracodawca zgłosił gotowość zawarcia umowy o pracę, po czym doszło do podpisania jej przez pracodawcę i pracownika. Tym samym umowa przedwstępna została wykonana przez zawarcie umowy przyrzeczonej – umowy o pracę.

Konsekwencje niezawarcia umowy przyrzeczonej

Umowa przedwstępna ma charakter cywilnoprawny (patrz art. 389 Kodeksu cywilnego). W związku z tym w przypadku uchylania się od zawarcia umowy przyrzeczonej przez stronę (strony), na którą umowa przedwstępna nałożyła taki obowiązek, druga strona zgodnie z art. 390 kc ma możliwość żądania od niej odszkodowania, tzn. naprawienia szkody, którą poniosła przez to, że liczyła na zawarcie umowy przyrzeczonej.

Przykład 3.

Strony podpisały umowę przedwstępną, w której obie zobowiązały się do zawarcia umowy o pracę we wskazanym dniu. Jednak, gdy ten dzień nadszedł, pracodawca oznajmił osobie, która miała się stać jego pracownikiem (pan A), że zmienił zdanie i już nie zamierza jej zatrudnić. Wobec tego pan A, który na podstawie zawartej umowy przedwstępnej liczył na nawiązanie z nim stosunku pracy, oświadczył, że odmowa zatrudnienia naraża go na szkodę, gdyż rozwiązał już umowę o pracę u poprzedniego pracodawcy i obecnie nie ma źródła utrzymania. Jednak pracodawca, nie zważając na tę argumentację, nie podpisał z panem A umowy o pracę. Wobec tego pan A zażądał od pracodawcy wypłaty odszkodowania z tytułu niewykonania zobowiązania zawartego w umowie przedwstępnej. Sprawa trafiła do sądu, który zasądził na rzecz pana A odszkodowanie w kwocie, która została ustalona z uwzględnieniem okoliczności tej konkretnej sprawy.

Czy zawieranie umowy przedwstępnej jest celowe?

Skoro istnieje możliwość zawarcia umowy o pracę ze wskazaniem w niej późniejszego terminu nawiązania stosunku pracy, czyli dnia, w którym powstają obowiązki i uprawnienia stron tego stosunku, to poprzedzanie zawarcia umowy o pracę umową przedwstępną nie wydaje się celowe.

Przykład 4.

Przyszły pracodawca 15 czerwca 2020 r. poinformował kandydata do zatrudnienia, że zamierza nawiązać z nim stosunek pracy 1 września 2020 r. Kandydat chciałby mieć jednak jakąś gwarancję, że do tego rzeczywiście dojdzie. W związku z tym strony mogły zawrzeć umowę przedwstępną, w której zobowiązałyby się do zawarcia umowy o pracę 1 września 2020 r., a następnie – zawrzeć w tym dniu umowę przyrzeczoną. Prostszym rozwiązaniem jest jednak zawarcie od razu umowy o pracę określającej jako dzień nawiązania stosunku pracy 1 września 2020 r. Strony wybrały ten prostszy wariant. 

Dzień rozpoczęcia pracy 

Jak wynika z art. 26 kp, dzień rozpoczęcia pracy wskazany w umowie o pracę jest równoznaczny z dniem nawiązania stosunku pracy. Dotyczy to nawet przypadku, w którym stosunek pracy zostaje nawiązany, poczynając od dnia wolnego od pracy. Wspomniany przepis nie uzależnia bowiem powstania stosunku pracy od jej faktycznego rozpoczęcia przez pracownika (patrz wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 5 stycznia 2017 r., III AUa 2337/15).

Zgodnie z art. 29 § 1 pkt 5 kp wskazanie terminu (dnia) rozpoczęcia pracy jest jednym z obligatoryjnych elementów umowy o pracę. W przypadku braku określenia tego terminu, w myśl art. 26 kp za termin rozpoczęcia pracy uznaje się dzień zawarcia umowy o pracę.

Kodeks pracy, rozróżniając pojęcia dnia zawarcia umowy o pracę, dnia nawiązania stosunku pracy i dnia rozpoczęcia pracy, pozostawia decyzji pracodawcy i pracownika ustalenie, czy wszystkie wspomniane dni będą jednym i tym samym dniem kalendarzowym, czy nie. Jak wskazano, dzień zawarcia umowy może być zarazem dniem nawiązania stosunku pracy. Strony mogą jednak postanowić w umowie, że nawiązanie stosunku pracy nastąpi w jakiś czas po zawarciu umowy – wtedy do nawiązania stosunku pracy dochodzi w dniu wskazanym w umowie jako dzień rozpoczęcia pracy.

Doba pracownicza to 24 godziny liczone od rozpoczęcia pracy zgodnie z harmonogramem czasu pracy. Usztywnia ona planowanie czasu pracy, gdyż w kolejnym dniu roboczym nie można jej rozpocząć wcześniej niż od godziny identycznej jak w dniu poprzednim. Możliwe jest jednak wprowadzenie ruchomego rozkładu czasu pracy przewidującego różne godziny rozpoczynania pracy, co pozwoli na zaplanowanie pracy w tej samej dobie już po 11 godzinach odpoczynku dobowego.

Ruchomy rozkład czasu pracy – skutki praktyczne


Doba pracownicza powoduje, że rozpoczęcie pracy w poniedziałek na II zmianie (14:00 – 22:00) wymusi rozpoczynanie pracy w kolejnych dniach roboczych od 14:00 lub później, aż do wystąpienia w rozkładzie dnia wolnego od pracy. Natomiast ruchomy rozkład czasu pracy pozwoli planować pracę wcześniej o kilka godzin, gdyż jedynym warunkiem, który w tym przypadku trzeba spełnić, będzie zapewnienie 11-godzinnego odpoczynku dobowego.

PRZYKŁAD

Zatrudnieni w recepcji biura pracują na zmiany, zapewniając obsługę od 8:00 do 20:00, a więc przez 12 godzin. Jeden z zatrudnionych miał zaplanowaną pracę w poniedziałek od 12:00 do 20:00. Jeśli nie wprowadzono w jego przypadku ruchomego rozkładu czasu pracy, zgodnie z prawem nie można mu zaplanować pracy w kolejny dzień (i w następne aż do dnia wolnego) na I zmianę (od 8:00). W tej sytuacji pracownicy musieliby zmieniać zmiany co tydzień, natomiast w środku tygodnia byłoby to niemożliwe. Gdyby u pracodawcy obowiązywał ruchomy rozkład czasu pracy przewidujący różne godziny rozpoczynania pracy, to w kolejnym dniu pracownik mógłby rozpocząć pracę od 8:00, gdyż od 20:00 do 8:00 jest 12 godzin, a więc zostałby zachowany minimalny okres odpoczynku.

Ruchomy rozkład czasu pracy przewidujący różne godziny rozpoczynania pracy ogranicza liczbę nadgodzin dobowych, gdyż te nie powstają pomimo dwukrotnego rozpoczynania pracy w tej samej dobie, a więc jego zastosowanie generuje oszczędności płacowe. Drugą korzyścią dla pracodawcy jest również bardziej elastyczne układanie harmonogramów czasu pracy, gdyż można w nich planować rozpoczęcie pracy w dniu następnym o godzinie wcześniejszej niż w dniu poprzednim, pilnując jedynie, aby pracownik miał zapewniony 11-godzinny odpoczynek.

UWAGA


Ruchomy rozkład czasu pracy oznacza brak nadgodzin tylko jeśli praca zostanie tak zaplanowana w harmonogramie czasu pracy. Jeśli do naruszenia doby dojdzie na etapie wykonywania pracy, to praca taka jest pracą nadliczbową, która powinna zostać zaliczona do doby poprzedniej.

Wprowadzenie ruchomego czasu pracy

Aby wprowadzić ruchomy rozkład czasu pracy przewidujący różne godziny rozpoczynania pracy, pracodawca musi zawrzeć porozumienie ze związkami zawodowymi lub – gdy takie nie działają w firmie – z przedstawicielami załogi wybranymi w sposób zwyczajowo przyjęty u pracodawcy. Zmiana ta nie musi być jednak wprowadzana do regulaminu pracy lub układu zbiorowego pracy; wystarczy zawarcie oddzielnego porozumienia w tym zakresie. Przepisy nie wprowadzają żadnych obowiązkowych okresów, po których wchodzą w życie postanowienia takiego porozumienia, dlatego ruchomy rozkład czasu pracy można wprowadzić z dnia na dzień, jeśli ustalą tak pracodawca i reprezentacja pracowników.

Podstawa prawna:

  • art. 128 § 3 pkt 1, art. 132, art. 1401, art. 150 § 3 Kodeksu pracy.

Rozpoczęcie pracy Emerson Ams Am 5730

Bezpośredni link do pobrania Rozpoczęcie pracy Emerson Ams Am 5730

Starannie wybrane archiwa oprogramowania - tylko najlepsze! Sprawdzone pod kątem złośliwego oprogramowania, reklam i wirusów

Ostatnia aktualizacja Rozpoczęcie pracy Emerson Ams Am 5730